Iedere maand publiceren we een mooi gesprek met de mensen achter Faiafood. We spreken dit keer met Charlotte Roussel van Roussel Onions.
Ze geven het stokje aan elkaar door met een open vraag aan de volgende. Zo krijgt Faiafood een gezicht, waarvan de contouren zich steeds duidelijker aftekenen: Met de neus van de telers die hun hoogkwalitatieve reststromen afstaan om er weer nieuwe waarde aan te geven. De ogen van de verwerkers, die uien, knoflook en gember tot leven brengen. De tong van de chef, die een culinaire identiteit gaf aan Faiafood. En de mond van foodinfluencers die hun gerechten op smaak maken met Faiafood en de wereld laten weten hoe makkelijk en duurzaam Faiafood is. We spraken Charlotte Roussel over hun bijdrage aan het verwerken van (de restromen van) uien, knoflook en gember.
Deze maand: Q&A met Charlotte Roussel
Het Belgische Roussel Onions houdt zich bij Faiafood bezig met de verwerking van de uien, knoflook en gember tot allerlei versneden vormen. Pol Roussel en Jaklien Lietaer startten in 1996 met het schillen van uien. In 1999 werd deze business serieuzer en nu 25 jaar later staat er fraai familiebedrijf met hoogwaardige technieken voor het verwerken verse teeltproducten. Met de modernste en meeste efficiënte schil- en versnijdingstechnieken biedt Roussel Onions alle mogelijkheid voor Faiafood om aan de hoogste kwaliteit te voldoen, wat betreft smaak en versheid. Roussel Onions is een trouwe toeleverancier van de catering, de horeca en de foodindustrie, maar met Faiafood betreden ze ook de consumentenmarkt. Daardoor kunnen zij ultra verse producten leveren in de schappen, maar het vergt een aangepaste logistieke organisatie en verpakkingsgrootte.
Q: Hoe gaat een Belgisch familiebedrijf om met Nederlandse partners in de Joint Venture?
A: “Het is geen geheim dat er verschillen zijn tussen twee nationaliteiten. Wij waren al gewend om met Waterman Onions te werken en dat ging goed. Wij gaan ervan uit dat onze cultuurverschillen elkaar kunnen versterken. Nederland heeft al veel meer versneden producten in de schappen, waar wij in België van kunnen leren. De producten van Faiafood doen het in België vooral goed in de delicatessenzaken, waar meer uitleg bij het product wordt gegeven. Nederlanders zijn al gewend aan dergelijke producten in de supermarkt.“
“VAN ONZE CULTUURVERSCHILLEN MAKEN WE EEN VOORDEEL”
Q: Wat is jullie grootste uitdaging?
A: “Voor ons was binnen Faiafood vooral de communicatie een grote uitdaging. Het is een uitdagende, maar waardevolle ervaring om op vier verschillende locaties en met diverse werkgroepen samen te werken aan een project, wat zorgt voor veel nieuwe inzichten en mogelijkheden. Wij hebben dat nu goed onder controle, maar daar hebben we hard aan moeten werken.
Bij Roussel Onions staan we vooral voor de uitdaging van de klimaatverandering. Het wordt steeds ingewikkelder om je productie af te stemmen op de toelevering van producten door de wisseling in de oogsten, prijzen en maatvoering.“
Q: Hoe gaan jullie om met duurzaamheid?
A: “Onze uienschillen gaan naar een biogasinstallatie om elektriciteit op te wekken. Verder proberen we zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn in ons energiegebruik. Roussel Onions werkt met het Ecovadis label, dat duurzaamheidsgarantie biedt voor zowel het maatschappelijk welzijn, het milieu, als de ethiek binnen het bedrijf. Daarnaast is Faiafood natuurlijk een mooi initiatief voor de verwerking van onze reststromen en die van onze partners.
Onze verpakkingen worden zoveel mogelijk verduurzaamd. Voor voeding is dat uitdagend, omdat we ook te maken hebben met de houdbaarheid van onze producten als ze eenmaal versneden zijn. We volgen de laatste ontwikkelingen van duurzame verpakkingen op de voet, terwijl we ook rekening houden met de geldende regelgeving in verband met voedselveiligheid.“
“DUURZAAMHEID GAAT OOK OVER HOE JE MET JE MENSEN OMGAAT”
Q: Welke producten kunnen we van Roussel Onions verwachten binnen de Faiafoodrange?
A: “De Faiafoodrange strekt veel verder dan de purees en de sauzen. Wij zijn specialist in het versnijden van verse (teelt)producten. Voor de industrie versnijden wij op alle mogelijke manieren, voor de consument, dus onder het label Faiafood, maken wij uienringen en -blokjes in zakjes van 100 gram of 200 gram die gemakkelijk in de dagelijkse keuken toe te passen zijn. Datzelfde doen we met gember en knoflook, dus ook schijfjes en blokjes. Wij zijn de Quick Starts van Faiafood, vers gesneden, direct klaar voor gebruik. De purees zijn echter altijd langer houdbaar.“
“WIJ VERWACHTEN DAT DE CONSUMENT NAAST VERSNEDEN UI, OOK OM GESNEDEN GEMBER EN KNOFLOOK GAAT VRAGEN”
Q: Estafettevraag van Sandra Zuiderduin: Waarom verwerken jullie de ui, knoflook en gember tot puree en bijvoorbeeld niet als partjes of ringen. Ik zie dat jullie uien in allerlei hoedanigheden verwerken, bijvoorbeeld als stiften, blokjes en partjes. Maar wanneer gebruik je nu wat?
A: “Dat doen we zeker wel, ook de knoflook en de gember versnijden we tot schijfjes en blokjes, maar je ziet ze nog niet veel in de winkel.
Stiften worden het meest voor het konfijten gebruikt, de blokjes in sauzen en salades, de ringen op de hamburger en in stoofgerechten. Hoe kleiner je het snijdt hoe meer vocht het loslaat. Dus als je grote stukken gebruikt, blijft er meer vocht in de ui. Hoe kleiner de snit des te meer pit. Op onze website staan voorbeelden per snit hoe je deze het beste kunt gebruiken.”
Q: Wat zou(den) jullie willen vragen aan Laura de Grave, foodjournaliste die zich met duurzaamheid bezighoudt?
A: “Het leveren aan de consument is voor ons nieuw. Wat denk jij dat de consument verwacht van middelgrote ondernemers (KBO/MKB) op het gebied van duurzaamheid?”
Volgende maand publiceren we een interview met foodjournaliste Laura de Grave.
Kom in contact
Faiafood ontwikkelt hoogwaardige plantaardige gemaksproducten op basis van uien, verse knoflook en gember. Faiafood levert onbewerkte, gesneden of gepureerde mixen van uien, verse knoflook en gember. Hiermee kan iedereen in een handomdraai een lekkere verse maaltijd op tafel toveren. Met Faiafood richten wij ons zowel tot consumenten als professionals.
Wil je meer informatie of gewoon even hoi komen zeggen?