Duurzame innovatie in de agrarische sector dankzij synergie en EU-steun

Persbericht

 

Duurzame innovatie in de agrarische sector dankzij synergie en EU-steun

Emmeloord, 29 oktober 2024. Faiafood, een consortium van vier gespecialiseerde bedrijven – Biesheuvel Knoflook, Roussel Onions, Sawari Fresh (gember) en Waterman Onions – lanceerde in 2022 een reeks innovatieve producten. De producten van Faiafood zijn smaakmakers van ui, knoflook en gember en worden gekenmerkt door hun gebruiksgemak, smaak én duurzaamheid. De samenwerking tussen de vier bedrijven kwam tot stand door de gezamenlijke behoefte de reststromen van producten tot een nieuw volwaardig product te verwerken. Dankzij een subsidieaanvraag binnen de module “Samenwerken aan groen-economisch herstel” werd Faiafood een voorbeeld in de transitie naar duurzame landbouw in Nederland. De ketenpartners kwamen bijeen voor een terugblik op het hele proces met een mooi perspectief voor de toekomst.

Steun vanuit de EU en het leerproces

Projectcoördinator Ruud Koolhaas van Waterman Onions benadrukt dat de aanvraag van de subsidie een uitdagend maar leerzaam proces was. “Er waren veel leermomenten, zowel bij het aanvragen van de subsidie als tijdens de voortgang van het project. De detaillistische rapportages die bij zo’n subsidie komen kijken, vereisen veel aandacht en toewijding,” zegt Koolhaas. Faiafood diende de aanvraag in onder de categorie gericht op het ontwikkelen van een duurzame waardeketen voor landbouwproducten, met de nadruk op handel en afzet.​

Pilot

Eén van de belangrijkste mijlpalen binnen dit project is de succesvolle uitvoering van diverse pilots met toonaangevende retailketens, waarin Faiafood-producten direct aan de consument worden aangeboden. Deze pilots leveren waardevolle inzichten op over verpakkingsopties en in-store marketing en helpen cruciale data te verzamelen. Het uiteindelijke doel is om de Faiafoodproducten een vaste plek te geven in zowel nationale als internationale retail- en foodservicekanalen. “Dankzij de subsidie hebben we de mogelijkheid gekregen om deze langdurige, maar bovenal leerzame trajecten met succes te doorlopen”, aldus Sander Kleinjan van Sawari Fresh.

Samenwerking en uitdagingen

Doordat Faiafood is opgericht door vier bedrijven met elk hun eigen expertise, heeft Faiafood innovatieve producten kunnen ontwikkelen, die uitgroeien tot een uniek merk. “Ondanks dat we uit totaal verschillende hoeken komen, bleken we perfect bij elkaar te passen,” vertelt Charlotte van Roussel Onions​. “De verschillende inzichten en persoonlijke wensen vroegen om afstemming en geduld,” aldus Erik Waterman van het gelijknamige Waterman Onions. Sawari Fresh benadrukt daarbij dat een belangrijke uitdaging was om ketenpartners te overtuigen van de noodzaak van innovatie in reststromen. “Het is cruciaal om verspilling te verminderen, maar het overtuigen van de markt, vooral retail, vergt tijd en energie,” aldus Arie Havelaar van Sawari Fresh.​

Marges verhogen met reststromen

Door gebruik te maken van restproducten van gember, knoflook en uien, draagt Faiafood niet alleen bij een circulaire economie, maar verhogen de vier bedrijven ook hun marges. “We hebben geleerd dat het verwaarden van reststromen niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook economisch aantrekkelijk kan zijn. Dit project is een voorbeeld voor de agrarische sector,” benadrukt Roussel Onions​. Sawari Fresh voegt daaraan toe dat de interesse in reststromen toeneemt, maar dat de markt nog aarzelt. “Consumenten en retailers moeten nog overtuigd worden van de voordelen van duurzaamheid en het is een uitdaging om hen hierin mee te krijgen,”. Ondanks deze uitdagingen blijft het potentieel groot, vooral als alle partijen de handen ineenslaan​.

Lessen en adviezen voor de sector

Naast de ontwikkeling van innovatieve producten, hebben de bedrijven waardevolle lessen geleerd. Faiafood heeft aangetoond dat samenwerking buiten de traditionele agrarische ketens leidt tot nieuwe perspectieven en oplossingen. Dit omvat onder andere het gebruik van nieuwe technieken, zoals fermentatie en het drogen van reststromen.​ De bedrijven moedigen andere landbouwers en telers aan om actief te zoeken naar samenwerkingspartners buiten hun eigen sector en daarbij geduldig te zijn. Het kiezen van de juiste partners en het helder formuleren van gezamenlijke doelen zijn essentieel voor succes​.

Een voorbeeld van groen economisch herstel
Faiafood staat model voor hoe reststromen waardevol kunnen worden ingezet voor duurzame productie en circulaire economie. “Wat ooit als afval werd gezien, is nu een nieuwe bron van inkomsten,” aldus Biesheuvel Knoflook. Faiafood laat zien dat lokale en duurzame productie niet alleen de ecologische voetafdruk verkleint, maar ook economische voordelen biedt​. Waterman benadrukt dat als het lukt om reststromen effectief te verwaarden, Faiafood precies bereikt wat het bij de start had afgesproken: gezonde, lokale producten ontwikkelen die duurzaam en praktisch in gebruik zijn. ​Door hun focus op innovatie, duurzaamheid en samenwerking, inspireert Faiafood andere bedrijven in de agrarische sector om ook de weg naar een groen economisch herstel in te slaan.

Voor meer informatie: Sander Kleinjan: s.kleinjan@faiafood.com

Webshop: https://Faiafood.shop/
Instagram: https://www.instagram.com/Faiafood
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/Faiafood

Faiafood ontvangt steun vanuit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland. Klik hier voor meer informatie.

Einde persbericht

FVoor informatie en/of HR-beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
CK media promotions, Colette Klautz, 06-20141188 colette@ckmp.nlwww.ckmp.nl