Iedere maand publiceren we een mooi gesprek met de mensen achter Faiafood.
We spreken dit keer met Yolanda van der Jagt van YoVeggieWorld.
Ze geven het stokje aan elkaar door met een open vraag aan de volgende. Zo krijgt Faiafood een gezicht, waarvan de contouren zich steeds duidelijker aftekenen: Met de neus van de telers die hun hoogkwalitatieve reststromen afstaan om er weer nieuwe waarde aan te geven. De ogen van de verwerkers, die uien, knoflook en gember tot leven brengen. De tong van de chef, die een culinaire identiteit gaf aan Faiafood. En de mond van foodinfluencers die hun gerechten op smaak maken met Faiafood en de wereld laten weten hoe makkelijk en duurzaam Faiafood is. Deze keer spreken we met Yolanda van der Jagt van YoVeggieWorld.
Smaakregiseur
Op haar aanrecht in Oostknollendam staan potten met gefermenteerde groenten, starters voor zuurdesembrood, knoflookazijn, ingelegde gember en een grote kist restproducten van telers uit de buurt. We zijn bij Yolanda van de Jagt die in samenwerking met foodmerkenspecialist Liesbeth Ronden, de culinaire identiteit voor Faiafood ontwikkelde. Een gesprek met Yolanda, gaat altijd over eten. Ooit was zij chef-kok en kookte in de keukens van diverse toprestaurants over de gehele wereld, van de River Café met Jamie Oliver tot Chez Panisse met Alice Waters in Berkeley, Californië. Intussen is zij een inspiratiebron en productontwikkelaar voor telers, foodproducenten en chefs om voeding leuker, lekkerder, gezonder en toegankelijker te maken.
Een kijkje in de keuken van Yolanda
Q: Hoe ben je te werk gegaan voor de ontwikkeling van Faiafood?
A: De 4 bedrijven achter Faiafood benaderden ons met de vraag om hun reststromen (van ui, verse knoflook en gember) te verwerken tot een nieuw versproduct waarmee consumenten dagelijks gemakkelijk kunnen koken. De reststromen bestaan voornamelijk uit afgebroken stukjes gemberwortel of verse knoflookbollen met een paars streepje. Deze zijn van zo’n goede kwaliteit dat de smaak optimaal is en weinig toevoegingen behoeft. Er bestonden al soortgelijke purees van knoflook en gember, maar ik wilde een veel puurdere vorm ontwikkelen met zo min mogelijk toevoegingen. Ik ben toen zelf gaan schillen, hakken en pureren om alles in mijn keuken te ontwikkelen en te testen in vele gerechten. Zo is ook de mix van gember- en knoflookpuree ontstaan, mijn eigen favoriet. Ik heb er voor gezorgd dat in de purees van Faiafood 96% pure knoflook en pure gember zit. Ik wilde met Faiafood vooral bereiken dat mensen heel gemakkelijk meer groente of plantaardig gaan eten.
“MET UI, GEMBER EN VERSE KNOFLOOK KAN JE HEEL SNEL IEDER GERECHT OP SMAAK MAKEN”
Q: Kun je meer vertellen over het Faiawiel?
A: Ui, gember en knoflook zijn de basis van gerechten over de hele wereld. Met het Faiawiel wil ik laten zien dat er met deze 3 ingrediënten oneindig veel mogelijkheden zijn. Elk land verwerkt ze op een andere manier waarmee het een eigen richting krijgt. Met de basis van ui, knoflook en gember, kun je dus met eenvoudige toevoegingen je gerecht de smaak uit een ander land geven. Wil je Italiaans, voeg je rozemarijn en basilicum toe aan je gerecht. Heb je zin in een Mexicaanse twist, werk je met komijn, oregano en paprika. Wil je meer Aziatische smaken, neem je wat soja en koriander met steeds dezelfde basis smaakmakers. Zo eenvoudig kan het soms zijn.
“MET AUTHENTIEKE SMAAKMAKERS KUN JE THUIS IN JE EIGEN KEUKEN KOKEN ALS EEN CHEF”
Q: Wat was de grootste uitdaging?
A: De grootste uitdaging was om van een product van het land een potje op het schap in de winkel te krijgen, zonder versheid of smaak te verliezen. Want hoe mooi de puree ook is, in de winkel (of webshop) moet iedereen snappen wat de bedoeling van het product is en hoe je het kunt toepassen. De purees kun je als basis, maar ook als pure smaakboosters gebruiken om je gerechten op te liften; zo maak je geroosterde pompoen spannender van smaak en zijn champignons nooit meer saai. Voor die vertaalslag heeft Liesbeth de merkidentiteit en de verpakkingen ontwikkeld en tevens de website vormgegeven. Haar uitdaging was om duidelijk te maken op het potje hoe waardevol de inhoud is. Probeer maar eens smaak, gemak, duurzaamheid, vers en gezond in één beeld te vangen. Dat hele samenspel van product, receptuur en communicatie was de grootste en mooiste uitdaging en heeft een hele nieuwe dimensie gegeven aan ui, knoflook en gember: Faiafood.
Q: Doorgeefvraag van Erik Waterman: Hoe zie jij de toekomst van verwaarden van reststromen met Faiafood?
A: Ik heb nog zoveel ideeën. Eigenlijk zou ik het Faiawiel willen toepassen op de potjes. Een geheel plantaardige productlijn van verse reststromen ontwikkelen. Wereldsmaakrichtingen geven maar dan vers en lokaal. Denk aan een Italiaanse tomatenpuree of een Indiase currymix. We kunnen ook samenwerken met andere reststromen, bijvoorbeeld die van tomaten, voor een tomatenpuree of paddenstoelenvoetjes voor een Japanse mix. Als het maar allemaal vers en lokaal geteeld is!
Q: Wat zou je aan Arjan Biesheuvel willen vragen over verse knoflook?
A: Is het nog wel van deze tijd dat een premium knoflookbol 100% wit moet zijn aan de buitenkant?
Volgende maand publiceren we een interview met Arjan van Biesheuvel knoflook.
Kom in contact
Faiafood ontwikkelt hoogwaardige plantaardige gemaksproducten op basis van uien, verse knoflook en gember. Faiafood levert onbewerkte, gesneden of gepureerde mixen van uien, verse knoflook en gember. Hiermee kan iedereen in een handomdraai een lekkere verse maaltijd op tafel toveren. Met Faiafood richten wij ons zowel tot consumenten als professionals.
Wil je meer informatie of gewoon even hoi komen zeggen?