Q&A MET DE (SMAAK)MAKERS achter Faiafood: YoVeggie World

Iedere maand publiceren we een mooi gesprek met de mensen achter Faiafood.   

We spreken dit keer met Yolanda van der Jagt van YoVeggieWorld.

 

Ze geven het stokje aan elkaar door met een open vraag aan de volgende. Zo krijgt Faiafood een gezicht, waarvan de contouren zich steeds duidelijker aftekenen: Met de neus van de telers die hun hoogkwalitatieve reststromen afstaan om er weer nieuwe waarde aan te geven. De ogen van de verwerkers, die uien, knoflook en gember tot leven brengen. De tong van de chef, die een culinaire identiteit gaf aan Faiafood. En de mond van foodinfluencers die hun gerechten op smaak maken met Faiafood en de wereld laten weten hoe makkelijk en duurzaam Faiafood is. Deze keer spreken we met Yolanda van der Jagt van YoVeggieWorld.

Smaakregiseur

Een kijkje in de keuken van Yolanda

Q: Hoe ben je te werk gegaan voor de ontwikkeling van Faiafood? 

De eerste mix van knoflook en gember

“MET UI, GEMBER EN VERSE KNOFLOOK KAN JE HEEL SNEL IEDER GERECHT OP SMAAK MAKEN”

Q: Kun je meer vertellen over het Faiawiel? 

A: Ui, gember en knoflook zijn de basis van gerechten over de hele wereld. Met het Faiawiel wil ik laten zien dat er met deze 3 ingrediënten oneindig veel mogelijkheden zijn. Elk land verwerkt ze op een andere manier waarmee het een eigen richting krijgt. Met de basis van ui, knoflook en gember, kun je dus met eenvoudige toevoegingen je gerecht de smaak uit een ander land geven. Wil je Italiaans, voeg je rozemarijn en basilicum toe aan je gerecht. Heb je zin in een Mexicaanse twist, werk je met komijn, oregano en paprika. Wil je meer Aziatische smaken, neem je wat soja en koriander met steeds dezelfde basis smaakmakers. Zo eenvoudig kan het soms zijn.

Faiawiel

“MET AUTHENTIEKE SMAAKMAKERS KUN JE THUIS IN JE EIGEN KEUKEN KOKEN ALS EEN CHEF”

Q: Wat was de grootste uitdaging?

A: De grootste uitdaging was om van een product van het land een potje op het schap in de winkel te krijgen, zonder versheid of smaak te verliezen. Want hoe mooi de puree ook is, in de winkel (of webshop) moet iedereen snappen wat de bedoeling van het product is en hoe je het kunt toepassen. De purees kun je als basis, maar ook als pure smaakboosters gebruiken om je gerechten op te liften; zo maak  je geroosterde pompoen spannender van smaak en zijn champignons nooit meer saai. Voor die vertaalslag heeft Liesbeth de merkidentiteit en de verpakkingen ontwikkeld en tevens de website vormgegeven. Haar uitdaging was om duidelijk te maken op het potje hoe waardevol de inhoud is. Probeer maar eens smaak, gemak, duurzaamheid, vers en gezond in één beeld te vangen. Dat hele samenspel van product, receptuur en communicatie was de grootste en mooiste uitdaging en heeft een hele nieuwe dimensie gegeven aan ui, knoflook en gember: Faiafood.

Yolanda en Liesbeth gaven Faiafood een culinaire identiteit

A: Ik heb nog zoveel ideeën. Eigenlijk zou ik het Faiawiel willen toepassen op de potjes. Een geheel plantaardige productlijn van verse reststromen ontwikkelen. Wereldsmaakrichtingen geven maar dan vers en lokaal. Denk aan een Italiaanse tomatenpuree of een Indiase currymix. We kunnen ook samenwerken met andere reststromen, bijvoorbeeld die van tomaten, voor een tomatenpuree of paddenstoelenvoetjes voor een Japanse mix. Als het maar allemaal vers en lokaal geteeld is!

A: Is het nog wel van deze tijd dat een premium knoflookbol 100% wit moet zijn aan de buitenkant?

Kom in contact

Faiafood ontwikkelt hoogwaardige plantaardige gemaksproducten op basis van uien, verse knoflook en gember. Faiafood levert onbewerkte, gesneden of gepureerde mixen van uien, verse knoflook en gember. Hiermee kan iedereen in een handomdraai een lekkere verse maaltijd op tafel toveren. Met Faiafood richten wij ons zowel tot consumenten als professionals. 

Wil je meer informatie of gewoon even hoi komen zeggen?